Kundeservice

Hva kan vi hjelpe deg med?

Eller ring oss på 4000 33 55

Design - når skal man gjøre designendringer?

Det er ingen hemmelighet at design handler mye om følelser. Og det er ingen forskjell fra design av et fysisk produkt, og design og grensesnitt i digitale løsninger. Vi knytter oss fort til en måte å bruke digitale løsninger på, spesielt i løsninger vi har brukt tid på å «lære» oss.

Så hva skjer da når det kommer designendringer i disse løsningene?

Når aktører som eksempelvis Facebook gjør grensesnittendringer går det sjeldent stille for seg. Ofte bryter og utfordrer de vanene og rutinene vi har, og det engasjerer. Du har sikkert sett en eller annen «vi som vil ha tilbake det gamle designet»-gruppe eller side på Facebook? De holder en stund, men så ender man opp med å akseptere det nye designet, og man husker kanskje ikke lenger hvordan det var før, og hvilke endringer som er blitt gjort. De færreste av oss ville i dag gått tilbake til de eldre variantene av Facebook.

Det er ikke et fenomen som kun dukker opp i store, sosiale løsninger som Facebook. Du har kanskje fått med deg at SAS endret nettsiden sin tidligere i år? Det å si at kritikken har haglet, er nesten en underdrivelse for det har vekket mange følelser rundt omkring - til og med Difi har vært på banen

Når en slik løsning gjør grensesnittendringer som påvirker handlingsmønsteret til brukeren i større grad er det gjerne kritikk og utsagn som disse som kommer:

  • Hva er hensikten? Det var bedre før
  • Er det ikke blitt litt vel likt og inspirert fra andre løsninger?

Det er selvfølgelig noe man bør tenke på i en designprosess. 

design endringer

Når skal man gå for et redesign av logo?

Et redesign kan fokusere på et fullstendig redesign av bedriftens profil, eller i mindre skala, som for eksempel redesign eller «brush-up» av logo.

Dersom vi fokuserer på logo kan man vurdere et redesign eller en «brush-up» på følgende tidspunkt:

  • Du har en ny bedrift, produkt eller tjeneste
  • Logoen henger igjen i tiden, og du ønsker å ta den med inn i nåtiden
  • Bedriften har gjennomgått store endringer. Det kan være i form av at man får nye produkter, endrer målgruppe eller fått en annen eierstruktur. Man bør se på hvorvidt logoen fortsatt gir mening, eller om den har behov for noen justeringer
  • Dersom markedet har endret seg, og du har behov for å skille deg ut i mengden
  • Logoen din er upraktisk til bruk, for eksempel på digitale flater

Skal man først gjøre noen endringer på logoen, er det alltid viktig å gjøre en vurdering av omfang. Dersom man har en målgruppe som er sterkt knyttet til den logoen dere har i dag, vil det kunne være aktuelt å holde på logoen grunndesign, og fokusere på en «brush-up» for å friske opp litt.

Dersom logoen dere har i dag derimot mangler en grunnidé, ikke betyr noe for hverken dere i bedriften, merkevaren eller målgruppen vil det være aktuelt å se på en fullstendig overhaling og et redesign.

Når skal man gå for et redesign av nettside? 

Det å skulle redesigne et nettsted kan være en ganske stor prosess. Det kan også være - på lik linje med logo, kun behov for å gjøre en liten justering.

Vi anbefaler at et nettsted kanskje bør gjøres endring og justeringer hvert 2.- 3.år. På den måten holder man siden oppdatert. Man kan si at et nettsidedesign er litt som klær; det som var moderne for 5 år siden, er ikke nødvendigvis moderne i dag. Tidene endrer seg.

Skal man se på konkrete punkter kan man vurdere gjøre noen tiltak dersom (enkelte punkter er lik som på logo):

  • Du har en ny bedrift, produkt eller tjeneste
  • Siden bærer preg av at den ikke er prioritert, den representerer ikke bedriften
  • Bedriften har gjennomgått store endringer. Det kan være i form av at man får nye produkter, endrer målgruppe eller fått en annen eierstruktur
  • Dersom markedet har endret seg, og du har behov for å skille deg ut i mengden
  • Nettsiden passer ikke lenger med logoen din, den trenger å friskes opp

Bør man gjøre designendringer?

Når alt kommer til stykket er designendringer noe dere som bedrift må gjøre en vurdering på. Dersom det gjelder en total overhaling bør man alltid ha i bakhodet at det kan skape reaksjoner hos målgruppen som i dag benytter løsningen. Det handler i stor grad om å ha et design, en merkevare og en profil man er stolte av og som representerer bedriften. Er du usikker på om du burde gjøre noen tiltak for din nettside, eller logo - ta gjerne kontakt!

 

Kontakt oss

Storhamargata 44
2317 Hamar

4000 33 55

post@innit.no

Innit ASOrg.nr: 983 398 308 MVA

Navnet ditt

E-posten din

Telefonnummeret ditt

Din beskjed