Kundeservice

Hva kan vi hjelpe deg med?

Eller ring oss på 4000 33 55

Lost in translation

Vi mennesker, og vårt uttrykksfulle språk sies å være det som skiller oss fra dyr. Språket gir oss muligheten til å kommunisere både komplekse og abstrakte ideer, eller skape vakker poesi. Men, samtidig kan det fort by på misforståelser. Vi har vel alle opplevd det. Det kan gi små, ubetydelige konsekvenser, eller større og skumlere. 

I utviklingsverdenen møter man ofte på misforståelser, det er ingen hemmelighet at det kan være en utfordring, og i flere tilfeller dødsårsaken til mange programvareprosjekter rundt i verden.

Tolkninger av produktet – uten å forstå behovet 

lostintranslation

Figuren ovenfor skisserer en situasjon de fleste utviklere har vært borti. Det er et kjent bilde, og de fleste trekker litt på smilebåndet når de ser det. Men det er ofte med et skjevt smil, de færreste av oss synes det å kaste bort energi og penger på å løse feil problemer meningsfylt.

Bildet illustrerer hvordan man som kunde har et ønske, en idé og en tanke om hvordan man ønsker at et program/system skal være. Gjerne er det noe diffuse tanker, og kanskje vanskelig å vite nøyaktig hvordan det skal se ut – og oppføre seg.

Hvordan kunden beskriver disse tankene kan fort oppfattes forskjellig, og når disse blir videreformidlet forsvinner kanskje elementer som er viktig for kunden, eller man tolker tankene annerledes.

Hvordan kan man forhindre at det blir misforståelser?

Det er ikke så lett å forhindre at det skjer noen misforståelser her og der, men i utviklingssammenheng har vi gode erfaringer med en tett dialog med kunden, og utvikle iterativt i faser som alle parter kan forholde seg til. Det å sette i gang med en utviklingsprosess før man har gjort grundige kartlegginger av hva som faktisk er ønsket og skal lages er noe vi ikke anbefaler. En god kartleggingsfase er viktig for å unngå å kaste bort mye tid på et system som slettes ikke er det kunden har behov for eller ba om. 

Legg bort tekniske begreper

Som kunde er man gjerne et ønske og et behov, men man er kanskje ikke så interessert i å vite nøyaktig hvordan ting løses i koden. Det blir litt som å ha elektrikere på besøk; vi trenger ikke vite alt fra hvilket utstyr de benytter, merkene på disse, nøyaktig hvordan de løser ting – vi vil bare gjerne at det fungerer slik vi ba om når de er ferdig.

Det samme er det gjerne i utviklingsprosjekter; en gjenganger er ofte at det kan bli et for teknisk språk, og lite forståelse fra kunden sin side. Ved å legge bort de tekniske begrepene, og hvordan ting struktureres rent teknisk fjerner man ofte mange hindre.

I tillegg til dette kan det å ta i bruk en interaksjonsdesigner til å gå i dybden, og gjennomføre en behovsanalyse over hvilke behov kunden har, ikke bare på nåværende tidspunkt – men også på sikt, være hensiktsmessig. På den måten kan man luke bort misforståelser mellom prosjektleder, utvikler og kunde. 

Hvordan går man frem?

Det finnes ingen fasit på hva som fungerer for alle. Men essensen er at man ikke nødvendigvis skal hoppe på en utviklingsprosess uten å ha gjennomført en kartlegging av hva som faktisk er behovet, og som skal lages. Hos oss i Innit har vi gode erfaringer med en dypere kartleggingsprosess, og en tett dialog med kunden - på den måten klarer vi avdekke det egentlige behovet kunden og sluttbrukeren måtte ha.

Sitter du med en idé du skulle hatt hjelp med, ta gjerne kontakt for en prat!

Kontakt oss

Storhamargata 44
2317 Hamar

4000 33 55

post@innit.no

Innit ASOrg.nr: 983 398 308 MVA

Navnet ditt

E-posten din

Telefonnummeret ditt

Din beskjed